Hírek, gondolatok, kérdések…

Böngésztem az internetet. Szinte minden portálon megjelent a hír – hogy óriás beruházásba kezd a solymári Auchan, várhatóan megduplázzák az áruház területét. Valószínűleg építenek mellette egy Decathlon áruházat és nyilvánvaló, hogy ha ilyen fejlesztés kezdődik, jön vele a többi is mint mindenhol, bútorbolt, sport áruház stb. Mint mindig, ők már hamarabb tudják, hogy a közlekedési csomópontok mikor, hol épülnek, és mikor milyen plusz forgalmat generálnak számukra. Előre számolnak, s ez meg is hozza a nyereséget. A beruházók saját költségükre végzik el a közművesítést, az útépítést – ezek szerint megéri nekik -, és a beruházás befejezése után fizetik a helyi adót. Az Önkormányzatnak „csak annyi a dolga”, hogy intézi a szükséges hivatalos eljárásokat. Aztán köszönettel elfogadja a nem csekély befizetéseket.

 

Másik hír: „Nem kapnak kerülőutat a 10-es út mellett élők de rájuk engedik az új M0-ás forgalmát.” Forrás a Piliscentrum.hu.

A cikk tájékoztat arról hogy 9 pilisi polgármester fordult levélben a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz , annak érdekében, hogy a Pilisvörösvárt, Piliscsabát, Leányvárt elkerülő M 10-es út még az M0 befejezése előtt valósuljon meg. Az M0 megépítése miatt a számítások szerint várható forgalomnövekedés a 10-es úton 50%-al fogja növeli a forgalmat. E levelet Küller János polgármester is aláírta. A kérést a Minisztérium – bár udvariasan – de elutasította.

Olvasva ezeket a híreket akaratlanul is a Pilisborosjenő 2050 Településfejlesztési terv jutott eszembe. Amely mintha teljes mértékben nem ismerné a nyilvánvaló tényeket, vagy tudatosan zárná ki ezeket, a józan ésszel és a települési érdekekkel szembe haladva.

Ott ahol Solymáron kereskedelmi gazdasági központot hoznak létre, attól néhány száz méterre a Malomdűlőn Pilisborosjenő Önkormányzata és képviselő testülete lakóparkot kíván építeni. Az erre vonatkozó szerződésekből egyértelmű, hogy ehhez Önkormányzatunk több százmillió Ft-os hitelt kíván felvenni és ebből a közpénzből finanszírozná a közművek megépítését.

Ráadásul a szerződés szerint a teljes közmű befejezése után négy évig ez a jelenlegi belterület adómentességet élvez. (Ha a pénz most meglenne ez akkor is kb 10-12 év.)

Aztán még más környékbeli falvak arra törekszenek, hogy az átmenő forgalmat kitessékeljék a falujukból, addig a mi Településfejlesztési tervünkben szerepel egy bekötő út, amely a legforgalmasabb csomópontból hozná be a személy és tehergépjárműveket a Budai útra, majd a 013-as táblát átvágva a Fő útra. Nem kell nagy képzelőerő ahhoz, hogy megépülése után ez az út mit fog szolgálni. Itt lesz lerövidítve a Bécsi út – Üröm – Budakalász útvonal.

Ami külön aggályos, hogy az M0 építése során várhatóan igen jelentős teherforgalom fogja igénybe venni. Lehet kitenni táblákat fekvő rendőröket mindegy. Az Önkormányzattól kapott információ persze ezekről nem szól. Ők a külső település rész sanyarú sorsát hozzák fel, őket kell segíteni ezzel az ófaluba bekötő úttal. Pedig ez nem vág össze Pilisborosjenő zsákfalu jellegével, amihez az itt lakók ragaszkodnak.

A természeti környezet és a falú nyugalmának rombolása itt még nem ér véget, mert Küller János és csapata a 013-as táblán egy nagyon megengedő kereskedelmi gazdasági övezetet kíván létrehozni 35%-os beépíthetőséggel 9 méter magas épületekkel. Ahol egy ilyen csarnok megépül oda jönnek a többiek, és már vissza is jutottunk az első hírhez.

Ahol az Auchan építkezik oda jönnek a többi kereskedelmi egységek . Ezeket a lehetőségeket kell kihasználni mielőbb Pilisborosjenőnek is. Ott viszont ahol Pilisborosjenő lakói nyugodt otthonuk kialakításán fáradoznak, ott ebben kell támogatni őket az építési szabályok kialakításával.

Tudatos fejlesztéssel megóvni a természeti környezetet.

Nyilván nem én vagyok az egyetlen, aki ezeket a híreket olvasta, végiggondolta és ugyan ezekre a következtetésekre jutott. Elkeserítő viszont, hogy minden információ és a lakók véleménye ellenére semmiféle elmozdulási szándék nem látszik Polgármesterünk és az őt támogató testületi tagok részéről az irányba, hogy a HÉSZ-t valóban a működő gazdasági lehetőségek és a falu lakói érdekében alakítsák ki.

Ezért ha egy 2050-ig és azon túl is jól működő a falu érdekeit is szolgáló építési szabályzási rendszert kívánunk, akkor annak első lépése a jelenlegi polgármester és az őt támogató testület lemondása legyen.

Így lehetővé válik, hogy hozzáértő és a falu érdeke iránt elkötelezett emberek végezhessék el az itt lakó több ezer ember életét befolyásoló munkát.

Új világ ugyanazokkal az emberekkel