Valójában mindannyian ugyanazt szeretnénk!
Kiderült a félreértés: a Képviselő-testület a 45/2015 számú határozatában pontosan ugyanazt az eljárást írta elő az önkormányzat részére a HÉSz módosítás menetével kapcsolatban, amiért a 2097 Csoport megalakulása óta küzd!
A Képviselő-testület 2015. március 26-án 7 igen szavazattal úgy döntött, hogy a HÉSz módosítás folyamatát az ún. „teljes eljárás” eljárási rendje szerint elindítja. A teljes eljárás rendje azonban részletesen szabályozva van mind kormányrendeletileg, mind a vonatkozó önkormányzati szabályzatban.
A 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet a teljes eljárást az alábbiak szerint szabályozza:
25. A teljes eljárás
36. § A teljes eljárás
a) előzetes tájékoztatási,
b) véleményezési,
c) végső szakmai véleményezési,
d) elfogadási és hatálybaléptetési
szakaszból áll.
Ezek szerint tehát kell(ett volna) lennie egy előzetes tájékoztatási szakasznak. A kérdés persze felmerülhet, hogy ez vajon mit takar, és nem zajlott-e le úgy, hogy minden szabályszerűen történt, csak éppen mi nem tudtunk róla. A válaszra azonban nem kell sokáig várni:
26. Az előzetes tájékoztatási szakasz
37. § (1) A teljes eljárás az előzetes tájékoztatási szakasz kezdeményezésével indul, a településrendezési eszköz kidolgozása előtt.
(2) Az előzetes tájékoztatási szakaszt a polgármester kezdeményezi, amelyben az előzetes tájékoztatót megküldi
a) a partnerségi egyeztetés szerint az eljárásban érintett partnereknek,
b) a 9. mellékletben meghatározott államigazgatási szerveknek, és
c) településszerkezeti terv készítése vagy módosítása esetében az érintett területi, települési önkormányzatnak, továbbá
d) a fővárosi településrendezési eszköz esetén az érintett kerületi önkormányzatnak.
(3) Az előzetes tájékoztatóban beazonosíthatóan meg kell határozni a rendezés alá vont területet, ismertetni kell a rendezés célját és várható hatását, olyan módon és részletezettséggel, hogy a (2) bekezdés szerinti érintettek azzal kapcsolatban észrevételeket, javaslatokat tehessenek, véleményt nyilváníthassanak.
(4) A tájékoztatási szakaszban, az előzetes tájékoztató átvételétől számított 21 napon (a főváros esetében 30 napon) belül, az abban foglalt elhatározással, és a rendezés alá vont területtel kapcsolatban:
a) a partner a partnerségi egyeztetésben rögzített szabályok szerint javaslatokat, észrevételeket tesz, véleményt nyilvánít;
Ez így első olvasatra jól hangzik, hiszen pont a vastaggal kiemelt partnerségi egyeztetés, hatástanulmányok és javaslattételi lehetőségek hiányát rójuk fel folyamatosan az Önkormányzatnak, a civil kezdeményezésünk megindulása óta!
Felvetésünkre pedig nem válasz, hogy „az majd ezután következik”, mert „a semmiről nem lehet vitatkozni”. Azért kényszerülnénk jelenleg a semmiről vitatkozni, mert nem készült el az az előzetes tájékoztató, amelyben – idézzük – „beazonosíthatóan meg kell határozni a rendezés alá vont területet, ismertetni kell a rendezés célját és várható hatását, olyan módon és részletezettséggel, hogy a (2) bekezdés szerinti érintettek azzal kapcsolatban észrevételeket, javaslatokat tehessenek, véleményt nyilváníthassanak„.
Egy egyszerű hétköznapi analógiát hozva: képzeljük el, hogy házat szeretnénk építeni.
- A tájékoztatási szakasz annak felel meg, amikor a családi kupaktanács összeül, és megvitatja, hogy milyen házban szeretne élni. Mik a lehetőségek, mik a pénzügyi és településképi korlátok, amikre figyelemmel kell lenni. Mekkora legyen a kert, milyen anyagokat használjunk, kinek mik a prioritásai.
Csak a kupaktanács eredményeként megszületett kompromisszumos javaslattal van értelme bekopogtatni a tervezőiroda ajtaján.
- A véleményezési szakasz annak felel meg, amikor az elkészült terveket megnézzük, és megállapítjuk, mennyire tükrözik a családi kupaktanács során megbeszélteket. Mennyire köszönnek vissza a tervből a prioritásaink.
A pilisborosjenői HÉSz módosítás jelenleg a véleményezési szakaszba szándékozik átlépni! A tájékoztatási szakasz kimaradt!
Hogy a fenti bekezdéseket még pontosabban értelmezni tudjuk, elő kell venni még a
Pilisborosjenő Község Önkormányzatának Szabályzata
Pilisborosjenő község településfejlesztésével és településrendezésével összefüggő partnerségi egyeztetés szabályairól
című helyi szabályzatunkat, amely minden, esetleg még nyitott kérdésünkre választ ad:
Kik tehát azok a partnerek, akiknek az előzetes tájékoztatást meg kell(ett volna) küldeni a fenti rendelet szerint?
2. Az egyeztetésben részt vevők – partnerek – köre
2.1. Az egyeztetésben résztvevő partnerek:
a) a település közigazgatási területén ingatlannal rendelkezni jogosult természetes személy, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet,
b) a véleményezési eljárásokba bejelentkezett, Pilisborosjenői székhellyel, telephellyel rendelkező gazdálkodó szervezet,
c) a véleményezési eljárásokba bejelentkezett, Pilisborosjenői székhellyel bejegyzett érdekképviseleti, civil szervezet,
d) a községben működő, bejegyzett egyház.
2.2. Az érdekképviseleti, civil és gazdálkodó szervezetek, vallási közösségek névjegyzékét az előzetes tájékoztatási szakasz megindítása előtt készíti el a polgármesteri hivatal.
3. A tájékoztatás módja
3.1. Partnerségi egyeztetés a dokumentumok és a különböző eljárások esetén a Korm. r. 29/A. § előírásai szerint az alábbi szakaszokban történik:
Dokumentum készítése módosítása | Egyeztetésének és elfogadásának eljárási szabályai | „előzetes tájékoztatási szakasz” | „véleményezési szakasz” |
---|---|---|---|
1. Településfejlesztési koncepció, integrált településfejlesztési stratégia (ITS) | Korm. rend. 30. § szerint | van partnerségi egyeztetés | van partnerségi egyeztetés |
2. Településrendezési eszközök, (településszerkezeti terv TSZT helyi építési szabályzat HÉSz, SZT) | Teljes eljárás a Korm. rend. 36-40. § szerint | van partnerségi egyeztetés | van partnerségi egyeztetés |
Egyszerűsített eljárás a Korm. rend. 41.§ szerint | nincs partnerségi egyeztetés | van partnerségi egyeztetés | |
Tárgyalásos eljárás a Korm. rend. 42.§ szerint | nincs partnerségi egyeztetés | van partnerségi egyeztetés | |
állami főépítészi eljárás esetén Korm. rend. 42/A. § szerint | nincs partnerségi egyeztetés | van partnerségi egyeztetés | |
3. Településképi arculati kézikönyv, településképi rendelet | Korm. rend.43/A. § szerint | van partnerségi egyeztetés | van partnerségi egyeztetés |
3.2 Az előzetes tájékoztató megjelenésének-, a lakossági fórum időpontjáról hirdetményt kell megjelentetni az önkormányzat honlapján és hirdetőtábláján, a tájékoztató megjelenése előtt minimum 8 nappal. A hirdetményben közölni kell a tájékoztató tárgyát, időpontját, helyét és a javaslatok, vélemények beadásának határidejét.
3.3. A tájékoztató az önkormányzat honlapján, közterületen elhelyezett hirdetőfelületen, helyi lapban és nyomtatott formában ügyfélfogadási időben a Pilisborosjenői Önkormányzat Polgármesteri Hivatalában tekinthető meg, az előzetes tájékoztatási szakaszban legalább 21 nap, a véleményezési szakaszban legalább 30 nap időtartamig, az egyszerűsített eljárás véleményezési szakaszában legalább 15 nap időtartamig.
3.5. A kézikönyv, a településképi rendelet készítésénél, módosításánál, a koncepció, stratégia készítésénél valamint település egészére kiterjedő településrendezési eszköz (településszerkezeti terv, helyi építési szabályzat) teljes eljárása során az egyeztetés mindkét szakaszában legalább egy-egy alkalommal lakossági fórumot kell tartani.
Összefoglalva
A HÉSz módosítás a teljes eljárás rendje szerint lett elindítva.
A teljes eljárás része az előzetes tájékoztatási szakasz.
Az előzetes tájékoztatási szakasz lényege – kicsit sem meglepő módon – az előzetes tájékoztatás:
- hol szeretne
- mit szeretne
- miért szeretne módosítani az Önkormányzat
- mi ennek a hatása (értsd: objektív kritériumok szerint: településkép, lakosságszám, költségvetési hatások, azaz a kötelezettségek (kiadások) növekedése, önkormányzati bevételek növekedése-csökkenése, egyszerűbben fogalmazva a javasolt változtatások haszna és kára
- és nem utolsósorban ebben a tájékoztatási szakaszban van benne az az önkormányzatiság szerves részének tekinthető gesztus, hogy „és egyébként mit szól ehhez és milyen alternatívákat, célokat tud megfogalmazni a lakosság”. Hiszen nyilvánvaló, hogy nem érdemes olyasmit tervezni és végrehajtani, ami szembemegy a lakosság igényével és értékrendjével.
Az előzetes tájékoztató szakasz kötelező eleme a lakossági fórum, ilyen fórum nem volt.
A rendeleteknek megfelelő tájékoztatást nem olvastunk, nem hallottunk, postaládánkba nem dobtak be, a partnerségi egyeztetésbe bevonandó szervezetek nem lettek kiértesítve. A lakosság véleményét senki nem kérdezte.
Hagyj üzenetet