„Lazarét, lazarét, de csodás…”
A lazaréti panoráma valóban csodás, de mennyi mérget és bosszúságot okozott azoknak, akik a 2004-es Önkormányzattal kötött Megállapodásukat komolyan vették, Víziközmű Társulatot (VKT) alapítottak, majd elkezdték és elvégezték a közművesítést a jelenlegi szintig. Akik pedig nem vették komolyan a vállalt kötelezettségüket, ők mindent elkövettek, hogy megakadályozzák a fejlesztést. Inkább pereskedtek 8 évig, csak ne kelljen fizetni, mert „ha elismerjük a VKT-t, akkor adók módjára behajtható a tartozás”. Most pedig már az összközműves telkeiket igen borsos áron, nem kis haszonnal adják tovább és azt híresztelik, hogy megszűnt a VKT és nem kell fizetni senkinek sem. Ezt hívják jogtalan gazdagodásnak! Ezzel szemben a Cégbíróság döntött: a Társulatot nem lehet törölni, tehát működik és életben van.
A „Lazarét” fejlesztési területen 182 építési telek lett kialakítva, ebből 19-et kapott az Önkormányzat „ajándékba”, 20 telek fejlesztésre leadott osztatlan közös tulajdonú. A többi magántulajdonú telek az Önkormányzat keretbiztosítéki jelzálogával terhelt, amíg a teljes közművesítést el nem végzik. Az útépítés és a csapadék víz elvezetés jelenleg még hiányzik.
2013-ban minden telektulajdonosnak átadásra kerültek a közművek, mert minden telekre (182), a nem fizetők telkeire is bevezetésre került a víz, a szennyvízcsatorna, a gáz és az elektromos áram. A közvilágítás kábele elhelyezésre került a leendő járda alá.
Mindezt az állandóan szapult VKT tagok magánvagyonából sikerült megvalósítani. Az elkészült csatornát úgy 100 millió Ft értékben 2013-ban ingyenesen szerette volna átadni a VKT az Önkormányzatnak (a törvényi előírás szerint), de az nem vette át, helyette 2014-ben felajánlotta a Magyar Államnak kisajátításra. Az állam visszautasította a kisajátítást és kötelezte a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalt a lehetetlen helyzet rendezésére. Így alakult ki az a helyzet, hogy ma már csak adás-vétellel veheti át a leendő tulajdonos a közművet. A Hatóság kinevezte a DMRV Zrt-t, mint közérdekű üzemeltetőt. Ezt a kinevezést hosszabbítják immár negyedik éve azért, hogy az építkező tulajdonosok és a már ott lakók ellátása biztosítva legyen.
Majd jött a megváltó Településrendezési szerződés (TRSZ) 2016 novemberében a 139/2016 (XI.2.) Kt. határozat alapján. Ennek a szerződésnek az volt a lényege, hogy aki megköti, annak a magántulajdonban lévő telke és a fejlesztésre leadott telekrészei után 5.000Ft/m2 fejlesztési hozzájárulást kell fizetnie az önkormányzatnak. Hogy ez miért pont 5000 Ft, hogy ez mire lesz elég, vagy elég lesz-e, azt feltehetőleg csak az a bennfentes „vállalkozó” tudja, aki az összes fejlesztési terület közművesítését hivatott elvégezni. Gazdasági számítás ezzel kapcsolatban nem készült.
Hogy az Önkormányzat ezt miből finanszírozza? Más lehetőség híján nyilván átjátssza a vállalkozónak a falu tulajdonát képező 19 telket, s mivel ez nem lesz elég, a fejlesztésre leadott telkek egy jelentős részét is. Az osztatlan közös telekrészeket a tulajdonosok ajándékba adják az Önkormányzatnak, amit az 10.000 Ft/m2-ben számít be (érdekes konstrukció ajándékot beárazni), tehát ezzel az összeggel csökkenthető a fejlesztési hozzájárulás összege. Ezen felül megfizetik a telkenkénti 500.000 Ft csatorna rákötési díjat.
Ha véletlenül VKT tag a szerződő, akkor a VKT részére addig tulajdoni hányaduk alapján igazoltan befizetett összeget 70%-ban számítják be. Tehát ha teljesítette valaki a 2004-es Megállapodásban vállalt kötelezettségét és megfejlesztette az önkormányzat és a nem fizető tulajdonosok telkeit is, akkor „jutalomból” elbukhatja az 5-6 évvel ezelőtt befizetett pénze 30%-át. Hogy miért pont 30%? Magyarázat erre sincs. Csak. Illetve nem is csak 30%, mert a VKT tagok a Lazarét teljes területét (értsd alatta az önkormányzati hányadot is) fejlesztették, míg az eddig nem fizetőknek csak a saját tulajdonuk után kéne fizetniük.
Ez ugyanolyan feltűnő értékaránytalanság és diktált feltételekkel létrehozott egyezség, mint a 2004-es Megállapodás. Vajon a nem fizetőket miért nem szankcionálják? Végezetül, aki megköti a TRSZ-t, annak kiadják a jelzálog törlésére az engedélyt és adómentességet kap a teljes fejlesztés befejezéséig, ami több évig is eltarthat. Nagyon fontos, amit nem lehet szó nélkül hagyni, ha az Önkormányzat valamit nem jól csinál, vagy hibásan végez el, az ellen felszólalni sem lehet, hiszen a perlési jogot, mint állampolgári jogot is megvonták tőle, mert aláírta az egyezséget. Tehát az Önkormányzat akár más forráshoz is felhasználhatja a befizetett összegeket, ugyanis mindent meg lehet indokolni.
Ezt a TRSZ-t 2017. március 2-án a Kormányhivatal törvényességi felhívására vissza kellett vonniuk a 26/2017 (III.2) Kt határozattal, és ugyanazzal a mozdulattal meghozták a 27/2017 (III.2) Kt határozatukat, mely szerint: „a Lazaréti telektulajdonosokkal EGYEZSÉGET kíván kötni a jelzálogjogok törlésre, valamint a korábban tulajdonosok által vállalt közművesítési kötelezettség Önkormányzat által történő befejezésre vonatkozóan, a korábbiakban „TRSZ-ként jóváhagyott” szerződéstervezetben rögzítettek szerint.” Ugyanitt külön ki is emeli, hogy a 2004-es Megállapodás változatlanul hagyása mellett rendelkeztek. Mi lesz ez, akkor kettős kötelezettséggel terhelik a tulajdonosokat, mert a régi Megállapodás is él, hatályban van?
Tehát a „TRSZ” szó helyett az „egyezség” szó került be és ettől vált szerintük törvényessé, hatástanulmány, előzetes kalkuláció és ingatlan értékbecslés nélkül.
A Polgármester elmondása szerint ez már szabályos, mert a Közmeghallgatáson azt mondta, hogy rosszul keresztelték el, ezért most „János helyett Pista nevet” adtak neki.
A nem fizetőkkel immár 8 éve perben állunk, több alkalommal próbáltunk velük valamiféle egyezségre jutni, de számukra a nem fizetésnél jobb opció nem létezik
Ezt a kis tájékoztatót a transzparencia jegyében írtam azért, hogy Lazarét tekintetében is legyen információ.
Májer István
Kapcsolódó galéria: hóolvadás Lazaréten
Hollós Gábor
Ihlet: ” vízelvezetés nem megoldott” . Milyen is az élet itt, mikor olvad a hó. Státuszunk: VKT tagok, akiknek nincs tartozása.
Van másik oldal is.
Arról senki nem beszél, hogy fedezet nélküli beruházásba kezdett egy laikus társaság, hogy a VKT 49,5 százalékkal alakult, és ezt a pereskedések halmazával ellensúlyozzák.
Milyen okból nem fogadták el az ütemezett kivitelezést, amelynek során felhasználható lett volna a közművesítésre leadott telekhányad, igazodva a tulajdonosok fizetőképességéhez???
Engem bepereltek 110 jelzőkaró kihúzásával, amit február 5-én este 5:00 órakor húztam ki, sötétben a fagyott földből egy porckorong sérv műtétes derékkal. A rendőrségi összekötetésen még átment, de az ügyészség már nevetségesnek tartotta az ügyet és elutasította.
A szakszerű munka helyett a hasonló jogi vagdalkozású perekkel, és egy megegyezésre és munkára képtelen társasággal állunk szemben, akik vélhetően eddig 60 mFt többletköltséget okoztak az ilyen jellegű tevékenységükkel a tulajdonosoknak.
A jelzálogot az Önkormányzattal történő megegyezés nélkül nem tudják a tulajdoni lapról töröltetni. Ezaz út sehova nem vezet.
A közmondások évszázados tapasztalatok alapján fogalmaznak meg olyan népi bölcsességeket, melyek jól alkalmazhatóak akár napjainkban is. Az egyik közmondás így szól,”akinek vaj van a fején, ne menjen a napra.”
Papp Gergely hozzászólására válaszolva, ki ennek a „laikus társaságnak” már az indulásnál az ELNÖKE-volt,vélhetően hajlott korából adódóan, ennek a közmondásnak az üzenet értékéről megfeledkezett. Ezek után ,ha már elő bújt az árnyékból, napoztassuk meg egy kicsit az ex elnök úr viselt dolgait,ismerjék meg az olvasók az érem másik oldalát is.
Ez a „laikus társaság” Papp úr elnökletével olyan személyekből tevődött össze, kikből az idők során további VKT elnökök kerültek ki, akik munkatársaikkal együttműködésben el tudták érni azt az állapotot, minek az eredménye az építésre alkalmas megközművesített telek.
Fehér István ,és Juhász János a kezdetektől fogva szoros kötelékben együtt dolgoztak Papp úrral,ebből adódóan mégsem lehettek annyira laikusok,ugyanis megvalósították mind azt, amiről Papp úr csak álmodott.
Dokumentumok sora bizonyítja Papp úr aláírásával,hogy a VKT megalakulása,az Ő vezényletével szabályos volt,ezért azt a cégbíróság jogszerűen alakult társulatként bejegyezte.
Az már Papp urat minősíti,amikor kénytelen volt megválni a VKT elnöki beosztástól,attól kezdve azonnal minden szabálytalan és törvénytelen lett. A kérdés csak annyi,mikor hazudott,az elnökké választásakor,vagy most,miután dilettantizmusát a fejére olvastuk és ezért önként lemondva elnöki tisztéről, a perifériára szorult.
A fedezet nélküli beruházás megkezdése sem felel meg a valóságnak,mert a korrekt és tisztességes tulajdonosok azért annyit csak befizettek,amiből megvalósult az ivóvíz és csatorna hálózat,a lakossági áram és gáz hálózat ,valamint a lakossági elektromos hálózat kiépítése. Ennek a „fedezet nélküli beruházásnak „köszönhetően váltak a telkek építési telekké, napjainkra 18-20 millió FT értékű ingatlanokká.
Az viszont tény , Papp úr VKT elnökként sem fizetett be igazolhatóan egy forintot sem a közművesítésre,ami pedig elsődleges kötelessége lett volna.
Az ütemezett kivitelezéssel semmi bajunk nem volt,de azzal annál inkább,hogy Papp úr előkészítő bizottság elnökként,később VKT elnökként elfelejtette közölni az osztatlan közösbe földhányadokat leadó tulajdonosokkal,hogy aki területet adott le,azt annak meg is kell közművesítenie. A leadott területek csak a meg közművesítés után kerülnek abba az állapotba,hogy azok értékesítése után fedezzék a második ütem bekerülési költségeit.
A mai napig több fizetni nem akaró tulajdonos ezzel jön,milyen okból kérünk mi tőle hozzájárulást,amikor ő már leadta a költségek fedezetéül a szükséges telek hányadot. A tulajdonosok, ha ezt tudták volna,most nem tartanánk ott ahol Papp úr hályog kovács munkájának köszönhetően tartunk.
Ami a jelző karók kihúzását illeti ,az megint csak az elkövetőt Papp Gergely ex VKT elnököt minősíti.
Papp úr nem tudta elviselni,hogy a közművesítés első munkálataként a feltáró út kiépítése kezdetét vette,ezért hogy a gépek ne tudják megkezdeni az út építést, dühében kidobálta azokat a földmérő jeleket,amik alapján a kitűzött területen elkezdhették volna a munkálatokat. Eredményes tevékenységének köszönhetően heteket kellet várni a munkák megkezdésével, míg a terület újbóli kitűzése elkészült. A kitűzési munkáért a földmérőnek természetesen újból fizetni kellett.
Azt is tudnia kell mindenkinek, a földmérő jel eltávolítása a BTK szerint bűncselekménynek minősül. Ami viszont felettébb érdekes. Papp Gergely urat a terület biztonsági őre a jelzett időben a helyszínen látta,és szóváltásba is keveredtek. A biztonsági őrtől kapott részletes személyleírás alapján rendőrségi feljelentést tettünk ismeretlen tettes ellen ,akit nagyon is jól ismertünk. Ami viszont meglepő ,mi nem tudtuk ,hogy összesen hány földmérő karó került eltávolításra,Papp úr viszont igen.
A többlet költség témáját elemezve,abból a szakszerűtlen tevékenységből is adódik,hogy Papp úr már a kezdetekkor ,amikor még nem voltak pereskedések,elfelejtette rendezni az osztatlan közösbe leadott területek tulajdonjogát át íratni a társulat nevére. Azzal hogy a tulajdonos a területét leadta, tulajdonjoga nem szűnt meg. Kizárólag abban az esetben tudta volna az osztatlan közösbe leadott terület a közművesítést finanszírozni,annak értékesítése után,ha az egy kézbe kerül. A hitel konstrukció sem tudott volna úgy működni,hogy 80 tulajdonos birtokában maradt a leadott terület. Jelen esetben,hála Papp úr előre látó ,szakszerű tevékenységének,egyik fél sem tud semmit sem kezdeni az osztatlan közös telkekbe leadott területeivel. Ezt hívják osztatlan közös kibaltázásnaknak,mert ezek a területek nem tudják segíteni a további közművesítést, mert így eladhatatlanok,annak ellenére,hogy a közművesítés megtörtént.
Az is többlet költséget jelent, Papp úr 7,5 milliót követel társulatunktól,eddig végzett eredményes munkája elismeréséül,ami nagyjából meg felel társulatunk felé való tartozásának. A gond többek közt ott van, nincs közgyűlési határozat 2009-től számítva,napjainkig ,ami ezt a követelést számára biztosítaná. A közgyűlés még költségtérítést sem szavazott meg részére,nem hogy munkadíjat.
A jelzálog törlése valóban problémát jelent,de annak a bejegyzése ,ami igazán figyelemre méltó,ugyanis érdekes módon,mind az önkormányzatnál,mind az illetékes Föld Hivatalnál a bejegyzés jogszerűségét bizonyító háttér dokumentumok szőrén, szálán eltűntek. Ez azért érdekes, mert ÉPÍTÉSI KERETBIZTOSÍTÉKI JELZÁLOG lett bejegyezve,azonban az önkormányzat se beruházó,se nem építtető. A jelzálogjog pedig annak biztosít fedezetet,aki pénzt invesztál be a közművesítés finanszírozására. A jelzálog bejegyzése az önkormányzat javára meglátásunk szerint nem jogszerűen történt ezért annak kivizsgálása folyamatban van. Az igazság előbb utóbb kiderül.
Ami viszont egyértelmű,a jelzálog bejegyzése az önkormányzat javára,minden lehetséges módon csak hátráltatta az építkezni szándékozókat ,például a CSOK felvételében is.
A leírtakat tekintve Papp úrnak azért egy dologban igaza van,ezzel az önkormányzattal ,semmilyen út nem vezet sehova.