Óvoda civil összefogásból
A Pilisborosjenői Gyöngyharmat Waldorf Óvoda története
A Pilisborosjenői Gyöngyharmat Waldorf Óvoda negyedik tanévét immáron saját épületében kezdte meg tavaly szeptemberben. Példaértékű a szülői összefogás – mellyel ingatlant vásároltak és annak kibővítésével lakóházból óvodát faragtak.
Interjú Verba Judittal, az óvodát fenntartó egyesület elnökével.
ZSR: Meséld el, kérlek, hogyan jött létre a Gyöngyharmat Waldorf Óvoda Pilisborosjenőn!
VJ: Négy évvel ezelőtt, 2015 tavaszán tizenketten, szülők és óvónők összefogtunk azért, hogy megvalósítsuk az álmunkat, és létrehozzunk a faluban, a gyerekeknek ideális környezetben egy Waldorf-óvodát. Nem volt pénzünk, nem volt épületünk, de volt hitünk, akaratunk, kitartásunk. Egymásban erősítettük azokat az erőket, amikkel akkor négy hónap alatt létre tudtuk hozni az óvodát. Érkeztek sorra a családok és a kisgyermekek…
Szeretettel, segítőkészséggel fogadtak minket a falu óvodájában, ahol bérelni tudtunk egy épületrészt. Három évig élveztük a helyi óvoda vendégszeretetét, és folyamatosan a végleges helyet kerestük az óvoda számára.
ZSR: Hogyan találtatok saját otthonra?
VJ: Mivel nem találtunk alkalmas bérelhetői ingatlant, vettünk egy nagy levegőt, és az egyesületünk eldöntötte, hogy saját ingatlant vásárol. Rövidesen megtaláltuk a Budai úti házat. A kedves tulajdonosok, Kondacs bácsi lányai segítőinkké váltak abban, hogy a régi szülői ház óvodává válhasson, élet tölthesse be a teret, a szép, nagy kertet.
ZSR: Egy ekkora projekt biztosan nem működik külső források nélkül. Hová tudtatok fordulni?
VJ: A szülők által összeadott önrészhez jókora, 30 millió forintos bankhitelt vettünk fel 10 éves futamidőre. Emellett megkezdtük az adománygyűjtést, a pályázatírást. Jótékonysági koncertet adtunk, garázsvásárt rendeztünk. Terveztünk, álmodtunk. Segítettek a szülők, a barátok, segített az Önkormányzat. Pályázatokat nyertünk két német alapítványnál, így már összeállni látszott a felújításhoz és bővítéshez szükséges összeg.
ZSR: Milyen erőkre volt szükség a szülői közösség részéről?
VJ: Két szülőtársunk magára vállalta a projektvezetést, és az egész nyarat az építkezésen töltötték önkéntes munkában. Jöttek hétről hétre az apukák, segédmunkát végzett a szülői közösség, szintén önkéntes munkában: sok száz óra árokásás, talicskázás, rakodás; mindent megcsináltak, amit rájuk osztott a két projektvezető. És a végén az anyukák és óvónők megtöltötték lélekkel a házat. Bekerültek a bútorok, függönyök, szőnyegek, tányérkák, poharak, rend és tisztaság lett. Jöhettek a hatóságok, sorra megkaptuk a szükséges engedélyeket is. Kemény, munkás hónapok voltak a határidők, az építőipar nehézségei és az anyagi terhek nyomása alatt. Emellett azonban rengeteg szép, felemelő pillanattal, együttműködéssel, segítségekkel, összefogással teli időszak volt, aminek végén, 2018 szeptemberében megnyithattuk a kapunkat a kisgyermekek előtt az újjávarázsolt épületben. A közös munka, a közös cél még inkább összekovácsolt minket.
ZSR: Milyen az élet az új óvodaépületben?
Szülőként fantasztikus érzés úgy belépni, hogy ez itt a mi kezünk munkája. Otthonos melegség árad a házból. Az óvónők puha fészekké alakították a tereket, ahol mindennek megvan a helye. A csoportba 25 kisgyermek jár, ők meg is töltik a házat. Jó, amikor kifuthatnak az óriási kertbe, ahol napi több órát töltenek.
ZSR: Milyen a falubeliek/más településekről érkezők aránya?
Jelenleg a csoport több mint fele, 14 kisgyermek helybéli. A többiek a környékről érkeznek.
ZSR: A Waldorffal szembeni talán legnépszerűbb sztereotípia, hogy burokban nevelik a gyerekeket, így nekik később nehéz lesz a „rideg valósághoz” alkalmazkodniuk. Ti hogyan látjátok ezt belülről?
Jó lenne, ha az életünk nem volna rideg valóság! Mitől az? Ki teszi azzá? Az a gyerek, akinek boldog és kiegyensúlyozott a gyermekkora, aki megélheti a szabad játékot, az elmélyült tevékenységet, aki a természettel van élő kapcsolatban, aki biztonságban és elfogadva érzi magát, aki sokat gyakorolja a másokkal való együttműködést, a konfliktuskezelést, az várhatóan stabil, egészséges felnőtt lesz, aki jó eséllyel megbirkózik a nehézségekkel felnőtt korában is.
ZSR: Egy másik közkeletű vélekedés, hogy a Waldorf magániskola, és csak a tehetősek kiváltsága.
VJ: A Waldorf-intézményeket világszerte a szülők igénye hívja életre és nonprofit civil szervezetek tartják fönn. Így tehát a Waldorf-óvoda, -iskola hangsúlyozottan nem magánvállalkozás. Mivel a pedagógia államilag elismert, így mi is kapunk állami normatív támogatást. Ez azonban nem elég az intézmények fenntartására. A szülők adományaikkal támogatják a fenntartó egyesületeket, alapítványokat, így járulnak hozzá a működtetés költségeihez. A cél az, hogy anyagi helyzettől függetlenül minden gyermek járhasson Waldorf-iskolába. Száz évvel ezelőtt született ez az alapeszme, azóta is tartják magukat ehhez az óvodák és iskolák. A szülői közösség úgy teszi meg pénzügyi vállalásait, hogy akik megtehetik, többet vállalnak, akik nehezebb anyagi helyzetben vannak, azok kevesebbet. Mindez önbe vallásos alapon, a mi egyesületünkben egymás felé nyíltan történik, tudva, hogy közös a felelősségünk a gyermekeink nevelési ellátásáért.
ZSR: Mik a hosszabb távú terveitek?
VJ: A világ gyorsul, az életünk egyre zaklatottabb. Mi, felnőttek hozzuk ezt létre. Elveszítjük a kapcsolatot a természettel. De vajon mire van szüksége egy kisgyermeknek ahhoz, hogy egészséges, kiegyensúlyozott, boldog felnőtt lehessen? Hitünk szerint a gyermek fejlődése nem felgyorsítható. Mindennek ideje van. Elképzeltünk egy falusi Waldorf-iskolát, amely kicsi, barátságos, emberléptékű. Ahol a gyerekek megélhetik az egyszerű falusi létet, harmóniában a környezettel, növényekkel, állatokkal, felnőttekkel, egymással. Ahol a helyi mesterek bevonásával kézműveskedhetnek, ahol kertet és földet művelhetnek, ahol az erdő világa karnyújtásra van.
A faluban körülbelül 200, Waldorf-intézményekben tanuló, tanító, dolgozó gyermek és felnőtt él. Mind az óbudai, mind a solymári, pesthidegkúti és pilisszentlászlói Waldorf-iskolákban nagy a túljelentkezés. Jelenleg a falunk is növekszik még, információink szerint 600 építési telek van kialakítva vagy eladva, és zajlanak az építkezések. Ürömön talán még intenzívebb ez a helyzet. Ez a két szempont arra ösztönzött minket, hogy komolyan elgondolkodjuk egy Waldorf-iskola alapításán, amelynek a falunk adhatna otthont. Ennek a folyamatnak az elején tartunk. A következő lépés, hogy beszélgetéseket kezdeményezzünk erről a környező iskolákkal, így a helyi iskolával is, és szülői igényfelmérést is tervezünk. A többi a jövő zenéje…
Milyen a Waldorf-óvodai élet?
Az óvodában a gyermekek nevelésének egyik alappillérét a ritmusok adják. A napok ritmusa, a heti ritmus, az évszakok, az ünnepek azok, amelyeknek ismétlődő szokásrendszere mélyen beépül a kisgyermekbe, és oly szilárd biztonságérzethez vezet, ami felnőtt koráig elkíséri.
Amikor a kisgyermek reggel belép az óvodába, az illatokról, a kikészített tevékenységhez szükséges eszközökről tudja, hogy milyen nap van, és biztonságban érzi magát. „Anya, ma cipónap van! Ma festésnap van!”
Az év ritmusának megéléséhez sokat adnak az ünnepkörök, az év időszakai. A keresztény ünnepkörben zajlik az élet. Mindez az érzékszerveken, az átélésen és a cselekvéseken keresztül. Drámajátékban játsszák el a gyerekek Szent Márton, Jézus születésének, a háromkirályoknak történetét, ahol minden szereplő bőrébe bebújnak heteken keresztül váltva egymást, így élve meg életre szóló lelki és morális mintákat.
Az utánzás szintén lényeges pedagógiai eszköz. Az óvodáskorú gyermek utánzással tanul. Nem tud nem utánozni, mindent így sajátít el. Ezért óriási felelősség, hogy az őt körülvevő felnőttek milyen mintával szolgálnak a számára. Az óvónők csendes, szelíd, szeretetteli jelenléte, a folyamatos értelmes tevékenység, amibe a gyermekeket bevonják – nem kényszerrel, hanem utánozható mintát adva – a későbbi tevékeny élet megalapozása. Együtt pakolnak, terítenek, pucolják az almát a tízóraihoz. Szándékosan kevés a beszéd, mert az óvodáskor még nem elsősorban az intellektust célozza meg, hanem az érzékszer vi tapasztalást, a testélményeket, a cselekvésen keresztüli tapasztalatszerzést. Ezek lesznek stabil, jó alapjai a későbbi morális és intellektuális nevelésnek, és az egyensúlyban fejlődő képességeknek.
Mindezekhez társul a természettel való harmonikus együttélés megtanulása. Sok szabadban töltött idő, a természetes anyagokkal körülvett világ. Kő, fa, gyapjú, textilek veszik körül a gyerekeket kint és bent. Minden egyszerű, ezáltal tág teret kap a fantázia és a kreativitás fejlődése. Kevés a tárgy, kevés a játék, így a gyerekek egymáshoz kapcsolódnak, együtt játszanak, és így tanulják a szociális együttlétet, a társas kapcsolatokat is.
Miért jött létre a Waldorf?
Rudolf Steiner az első világháború kitörése előtt megpróbálta meggyőzni Európa akkori vezetőit arról, hogy társadalmi változásokra van szükség, különben háború lesz. Nem hallgattak rá (sem). 1919ben egy gyárossal, Emil Molttal összefogva azért alapították meg az első Waldorfiskolát (Molt gyára volt a Waldorf Astoria, és az ottani munkások gyerekeinek hozták létre az iskolát), mert Steiner arra jutott, hogy a politikusokkal és a felnőttekkel nincs mit kezdeni, nem fognak valódi társadalmi reformokat véghezvinni. Viszont, ha sikerül felnevelni egy olyan új generációt, akik már másképp gondolkodnak, és ők elérnek egy kritikus tömeget, akkor van reménye az emberiségnek arra, hogy emelkedni kezdjen, és ne süllyedjen végképp a materializmusba, az anyag rabságába, a hatalom és pénz függésébe, és ezzel ne irtsa ki önmagát és a Földet. Képes legyen újra emelkedni, összekapcsolódni a saját isteniszellemi eredetével.
Az az eszme, aminek felvételére, megértésére és az ebben való életre megérett az emberiség, a híres Szabadság, Egyenlőség, Testvériség eszméje. Ennek helyes értése egy olyan társadalomhoz vezethet, ahol a szabadság a szellemi életben kap vezető szerepet – szabad vallásgyakorlás, szabad sajtó, szabad oktatás – vagyis nem államilag vezérelt, szabad kulturális élet. Az egyenlőség a jogrendet vezeti, vagyis a kapcsolatokban, a törvény előtt, szavazatokban minden ember egyenlő annál a jogánál fogva, hogy ember. Mindenkit megillet az emberi méltóságának tisztelete. Az állam ebben a társadalomban csakis a jogot irányítja, egyáltalán nem vesz részt sem a szellemi, sem a gazdasági életben. A gazdaság területén, ami az összes emberi szükségletek kielégítéséért felel, a testvériség a vezető rendező elv.
Egy ilyen társadalomban az emberek a saját küldetésükben élve egymás szükségleteinek kielégítéséért dolgoznak, vagyis egymást etetjük. Nincs kizsákmányolás, senki sem tulajdonosa a természeti erőforrásoknak, csak tisztelettel használja azokat. Áru nem lehet természeti erőforrás vagy a másik ember munkaideje. Csak az értékteremtő tevékenység maga lehet az áru. Akinek több van, az ad annak, akinek éppen kevesebb. Az emberek magasabb énjükhöz tudnak kapcsolódni, ki tudnak emelkedni az önzésből és az anyagba ragadtságból, és össze tudnak egymással kapcsolódni. Növekszik az empátia, az elfogadás, a szeretet. A cégeket, és minden más közösséget a közösség maga önigazgatóan képes vezetni, nem hierarchikus berendezkedésből.
Bár utópisztikusnak hangzik, de ezek azok az eszmék, amelyeknek érdekében létrejött a Waldorfiskola. Azért, hogy az ott tanító és remélhetőleg már így működő felnőttek ezt a mintát adják a gyerekeknek, akiknek ez válik természetessé. Mi, szülők pedig, ha egyáltalán foglalkozunk ezzel, hogy valójában ez a lényeg, akkor szintén fejlődésre vagyunk ösztökélve. Én magam át tudome lépni a saját árnyékomat? Tudoke így kapcsolódni a közösséghez, az embertársaimhoz? Képes vagyoke adni a sajátomból egy magasabb célért vagy a másik ember gyerekéért azért, hogy ő is kaphassa mindezt?
A Waldorf a családnak is iskola, önismereti út, és bármennyit föl lehet venni az impulzusból. Lehet érintetlenül távozni 13 év után is, és lehet teljesen megváltozni. Természetesen lehet otthagyni is, vagy oda sem menni. Ez szabad akarat kérdése, és mind rendben van.
Verba Judit
A fenti cikk a Zsákfalvi Riporter 2019/3 számában jelent meg.
A teljes kiadvány letölthető innen: https://2097.hu/zsakfalvi/