Zebra és közvilágítás – neuralgikus ügyek kórképe és megoldása

Az utóbbi hetekben egyre többször találkoztam azzal a kérdéssel, hogy vajon az új iskolába vezető járda mentén mikor készül el a közvilágítás, és még ennél is többen aggódtak – teljes joggal – amiatt, hogy miért nincs és mikor lesz zebra az iskola előtt.

Ez az igény nem újkeletű. Az iskola költözéséről 2014 év végén készített a szülők körében felmérést az akkori Szülői Munkaközösség, és abból egyértelműen kiderült, hogy bár a költözést a szülők többsége támogatja, de csak abban az esetben, ha a gyerekek biztonságos közlekedése megoldott lesz. Azóta eltelt 4 év, az iskola leköltözéséről megszületett a döntés, abban a tudatban, hogy a járda mindjárt készen van, és lesz világítás is. És mindannyian bíztunk abban is, hogy néhány csík felfestése az úttestre nem okozhat megoldhatatlan problémát. Úgy tűnik azonban, hogy tévedtünk.

Tóth Péter levele az egyik levelezőlistán érkezett meg hozzám. Részletes tájékoztatást ad arra vonatkozólag, hogy milyen lépések történtek, hol tartunk és mire számíthatunk az új iskolába vezető járda melletti közvilágítás és az iskola előtti gyalogátkelőhely vonatkozásában.

„Kedves Mindenki! Az utóbbi időben sokan, összefogva és egyénileg is tevékenykednek, szervezkednek annak érdekében, hogy a gyermekeink biztonsággal jussanak el a szép, felújított iskolába. Én magam is próbálok folyamatosan segíteni, ahol tudok. Sokan fel is hívtak már ez ügyben. Mi villamos kiserőműveket (naperőműveket) tervezünk – ezzel kapcsolatban tervezőként sokat, napi szinten dolgozunk az ELMÜ/ÉMÁSZ-szal és a Magyar Közúttal is. Talán jobban átlátom a helyzetet, mint az, aki hozzáértés nélkül csöppen bele. Ezért beszéltem minden érintettel, átnéztem az átnézhető dokumentumokat. A következőkben megpróbálom TÁRGYILAGOSAN összefoglalni a jelenlegi helyzetet és a (szerintem) járható megoldást. Kicsit hosszú és bonyolult, de reményeim szerint így a leginkább tárgyilagos.

Mivel meggyőződésem, hogy ezt KIZÁRÓLAG a Polgármesteri Hivatallal és Polgármester Úrral szorosan együttműködve lehet csak végigvinni, ezért erre a levélre rátettem Jánost is. Reggel (és az elmúlt hónapban már többször) egyeztettem is vele telefonon.

Vádaskodással, sárdobálással, feltüzelt hangvételű telefonokkal, pláne politikai felhangokkal csak hátráltatni lehet az ügyet. Éjszakai „kalóz” zebrafestés, egyeztetés nélküli tervezések és akciók szerintem szintén nem vezetnek eredményre. Arról nem is beszélve, hogy egy kalóz akció ÉVEKRE lebéníthatja az ügyet, mivel a kalóz akciót hosszú vizsgálat követi, aminek az ideje alatt SEMMIFÉLE engedélyt nem kaphat a projekt helyszíne.

A felfokozott érzelmek persze teljesen megalapozottak. Ma sajnos valóban életveszélyes a közlekedési morál. A bénázó trabantost felváltotta a mobiltelefont nyomkodó BMV-s (vagy akár VW-es), ami teljesen más szintű veszélyforrás, mit gyermekkorunk idején. Emlékszünk pár évvel ezelőtt a Deák Tér melletti esetre, amikor a figyelmetlen autós négy gyalogost gázolt el a járdán. Néhány napja Óbudán vágtatott a járdára egy autó. És még sorolhatnám a közlekedési tragédiák egyre sűrűsödő példáit.

Senkinek nem hiányzik újabb tragédia, baleset, főként nem a gyermekeinkkel!

Zebra ügye

Sajnos valahogy elterjedt tanév elején, hogy heteken belül lesz zebra. Ezért először is szeretném pontosítani, hogy azon a bizonyos április végi lakossági fórumon sok ígéret elhangzott az új iskola SZEPTEMBERI biztonságos megközelítésével kapcsolatban, de arra biztosan emlékszem, hogy zebra nem volt közöttük. Polgármester Úr ígért utat és kerékpár utat, sebességkorlátozást, közvilágítást és reggeli rendőri, közterület felügyelői segítséget, de zebrára 1-1,5 évet mondott. A KLIK vezető asszony erre válaszul viszont megígérte, hogy személyesen jár majd el a Pilisvörösvári Rendőrkapitányságon, hogy minden reggel, akár 1-1,5 évig legyen rendőri jelenlét a sulinál. Ezügyben érdemes lenne egy SZMK levelet fogalmazni a vezető asszonynak, hogy mi lett az ígért egyeztetéssel! Aki nem így emlékszik, nézze meg a videót!

Út és kerékpár út elkészült, a táblák kikerültek. Közvilágítás nincs (alább részletezem) és sajnos rendőr már szintén nincs reggelenként. Zebra nincs, bár szeptemberre nem is ígérte senki. Az ügyintézése zötyögve bár, de halad (lásd alább). Szerencsére a közterület felügyelőnk segíti a reggeli bejárást, remélhetőleg marad is. A délutánok viszont megoldatlanok.

A szóban forgó útszakasz a Magyar Állam tulajdona és a Magyar Közút (Szentendre) kezelésében áll. Ők szervezetileg a Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatal Közlekedési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Útügyi Hatósága alá tartoznak. Kérelemre ők bírálják el a zebra létesítését, aminek első lépése normális esetben egy szakhatósági állásfoglalás vagy jegyzőkönyv, amiben leírják a pontos létesítési feltételeket. Ez alapján készülhet el egy terv, amit be kell adni engedélyezésre. Ha megszületik az engedély, akkor lehet festeni, kivitelezni.

Az Önkormányzat a falunkból jól ismert Markó Gábor úr (Milenios Hungary) szíves és hatékony segítségével pályázhatott egy intelligens zebrára, ami az átlagos zebrán kívül mozgásérzékelőt és útburkolatba integrált LED figyelmeztető fényeket is tartalmaz többek között. Ez fantasztikus lenne, nagyon hálásak vagyunk Gábornak a lehetőségért és a folyamatos ügyintézésért! A pályázatot megnyerték, azaz ezt a zebra típust kellene terveztetni és engedélyeztetni. Ennek részletei itt olvashatók:

http://alapitvany.generali.hu/kezdemenyezes.php?id=82

Fontos megérteni, hogy a pályázat csak az okos zebrára szól – meglevő, engedélyes projekt kell hozzá. Nem mentesít a szükséges engedélyezési folyamatok egyetlen pontja alól sem.

Gábor ma is napi szinten foglalkozik az üggyel, mindent megtesz annak érdekében, hogy minél előbb zebrája legyen az iskolának. Tájékoztatása szerint beadásra került egy pályázat egy sebességmérő berendezés telepítésére is, ami azonban még sem lezárásra, sem elbírálásra nem került.

Mivel az útszakasz Pilisborosjenő területén van, ezért a gyalogátkelőt kérelmezheti a Polgármesteri Hivatal, de akár a KLIK is, vagy más bonyolító szervezet is. Nyilván a nyári szabadságok mellett a pályázat is és a sok szóbeli egyeztetés is közrejátszott abban, hogy írásbeli kérelem sajnos csak augusztus elején futott be a Kormányhivatalhoz. Ez alapján 2018. augusztus 14-én történt egy helyszíni szemle. A szemléről a bonyolítást magára vállaló Milenios Hungary Kft. jegyzőkönyvet készített, amelyet János a mai napon átküldött nekem megtekintésre. Ebből kiderül, hogy előkészítésként többféle átalakításra, átépítésre van szükség még az engedélyeztetés előtt. EZUTÁN lehet majd tervet beadni engedélyeztetésre.

A felsorolt feladatok nagy részével (buszmegállók, járdakapcsolatok, burkolatok) – ahogy én látom – elkészült az Önkormányzat. Három olyan pont van, ami nincs még meg:

  1. Közvilágítás kell a gyalogátkelőhöz. János attól félt, hogy ha ezzel megvárjuk az Ilona utcából induló közvilágítást, az nagyon sok idő (lásd alább). Ezért beszélt Üröm polgármesterével, Laboda Gábor Úrral, akivel megállapodtak, hogy Üröm utolsó lámpaoszlopáról kaphat áramot a gyalogátkelőhely. Ennek legnagyobb jelentősége maga a segítőkészség, ami Laboda Úr részéről mutatkozott. Sajnos valójában nem jutunk vele előbbre. A közvilágításba beavatkozás, rákötés ELMÜ és Magyar Közút engedélyekhez is kötött, pontosan ugyanúgy, mint az új útszakasz közvilágítása – egyik sem rövid idő. Ráadásul nagy valószínűséggel az ő megállapodásuk NÉLKÜL is Ürömről indulna az új közvilágítás egy szakasza. Fizetni nem „villanyóra” szerint fizetünk, hanem teljesítményre – azt, hogy honnan megy az áram, azt az elosztói engedélyes ELMÜ Hálózati Kft. határozza meg és nem a polgármesterek. Részletesebben lásd még alább, a közvilágításnál.

Véleményem szerint mehet párhuzamosan a zebra tervezésével, de ez KÜLÖN tervezői és engedélyeztetési folyamat. Sajnos ez a szűk keresztmetszet szerintem, ami miatt valóban sokáig nem lesz zebránk.

  1. Korlátot kell telepíteni a lelépés megakadályozására. Erre Polgármester Úr kért már ajánlatokat, a megrendelése – elmondása szerint – folyamatban van.
  2. Az intelligens zebrához szükséges „solarway” LED technológiához fel kellene újítani az útfelületet. Ettől a közútkezelő érthető okból (pénz) nyilván elzárkózik. Nem tudom, hogy ettől még kivitelezhető-e a LED sor, de talán igen és nincs más út, mint menni előre. Azaz véleményem szerint tolni kell a tervezést ebben az irányban és ha ez lesz már az egyetlen akadály, akkor tárgyalni a Közúttal, hogy mit ér meg nekik, ha mi elbukjuk miattuk a pályázatot. Polgármester Úr telefonban azt mondta, ha ezen múlik, akkor ők megcsinálják a szükséges felújítást. Ez sem ilyen egyszerű, mint ahogy semmi nem egyszerű a közutakon – ennek részleteit a közút tervezővel együttműködve kell majd kialakítani.

Most tehát ott tartunk, hogy az előkészületekből a korlát kivételével minden megvan, ami most meg lehet. Ami még hátravan:

Az elvégzett munkálatokat be kell jelenteni, dokumentálni kell a Közútkezelőnél és ezután, az ő írásbeli feltételeiket figyelembe véve kezdődhet majd a tervezés. Ez rendkívül bonyolult tervezői feladat, véleményem szerint csak rutinos, jó közútkezelői kapcsolatokkal rendelkező tervező kell hozzá. Azzal kezdődik, hogy egyeztetni kell az összes olyan közműtársasággal, szolgáltatóval, szakhatósággal, akik belterületen bármilyen jogosítvánnyal, illetékességgel, szolgáltatói területtel rendelkeznek. Jelenleg NINCS még kiválasztott tervező vagy tervező iroda, aki erre megbízást kapott volna. Az elkészült, előzetesen minden érintettel egyezetett terveket be kell adni a Kormányhivatalba, akik erre kiadják majd az engedélyt. Utána kezdődhet a kivitelezés. Ezzel párhuzamosan el kell indítani a közvilágítás terveztetését, engedélyeztetését, ami nélkül NINCS ZEBRA, engedélyt sem kaphat. Minderről részletesen a következőkben írok.

Közvilágítás ügye

A falu közvilágításának jelenlegi végétől az iskoláig tartó mintegy 900m közvilágítására ELVILEG kétféle megoldás jött szóba:

  • Az egyik a meglevő ELMÜ közvilágítás hálózat tovább folytatása, kiépítése. Ez előkészítéssel, tervezéssel, engedélyezéssel, kiépítéssel együtt kb. 6 hónap, ha mi (a falu) terveztetjük és kiviteleztetjük. Ha mindezt az ELMÜ-re bízzuk, akkor kb. 3 év. Olcsóbb is, ha magunk csináljuk.
  • A másik megoldás az úgynevezett sziget üzemű, napelemes térvilágítás telepítése, amihez nem kell külső (ELMÜ) áramforrás. Az áramot napelemekkel töltött akkumulátorok biztosítják, minden „lámpaoszlopnak” külön, egyénileg. Ez kicsit gyorsabb, mert ELMÜ nem kell hozzá, azonban a Magyar Közút engedélye itt sem megkerülhető, azaz itt is igaz az állásfoglalás kérés – terveztetés – engedély – kivitelezés ügymenet. Tehát ez is legalább 3-4 hónap a kivitelezésig. A jó technológia nagyon drága, a piac tele van olcsóbb, de 1-2 év után hasznavehetetlen megoldásokkal. Az akkumulátorok normál töltés-kihasználás mellett is 5-6 év után cserére szorulnak, ami szintén nem olcsó. A LED-ek keveset fogyasztanak, hálózati áram esetén elhanyagolható a villanyszámla vonzata, ez tehát nem érv a napelemes rendszer mellett.

Polgármester Úr idén márciusban keresett meg azzal, hogy véleményezzek egy ajánlatot, amit ilyen napelemes kandelláberekre kapott. Az ajánlat korrekt technológiát tartalmazott, elfogadható áron. Ennek ellenére az alkalmazását nem javasoltam, mivel a közút és a patak közötti fasor folyamatosan árnyékolni fogja a napelemeket. Ezzel a töltés soha nem lesz teljes, az akkumulátorok nagyon gyorsan elhasználódnak. Nagy a veszélye, hogy 1-2 év múlva már pont reggel nem fognak világítani, amikor éppen szükség lenne rájuk. Este nemigen járnak haza a gyerekek iskolából (még), reggel viszont egész télen sötét van.

Polgármester Úr ezt követően nyilván más oldalról is körbejárta a kérdést, amibe én nem láttam bele. Elmondása szerint a Közúttal is egyeztettek, akik szintén nem támogatták ezt a napelemes megoldást. Ennek ellenére – mivel szeptemberre az ELMÜ változat kivitelezése teljesen lehetetlen lett volna – sajnos nagyon sokáig a napelemes változatot forszírozta a Hivatal. A nyár ennek eredményeképpen itt is érdemi esemény nélkül telt el. Mára szerintem nyilvánvalóvá vált, hogy egyedül az ELMÜ megoldás a járható.

Az Önkormányzat a napokban készít elő egy együttműködési megállapodást az illetékes ELMÜ Hálózati Kft.-vel, amit ma szintén megkaptam áttanulmányozásra. Ez a tervezet egyebek között tartalmaz két nagyon fontos pontot az ügyünk szempontjából:

  • A tervezet 3.3 pontja szerint az ELMÜ Hálózati Kft. az ilyen és ehhez hasonló bővítési kérelmeket soron kívül elbírálja és kiemelten kezeli.
  • A tervezet 3.4 pontja szerint az ELMÜ-nek átadásra kerülő, új közvilágítási kábelhálózat létesítésének finanszírozásában az ELMÜ 50%-kal, de legfeljebb évi 10 millió forint + ÁFA összeggel közreműködne. Ezt a hozzájárulást nem pénzben, hanem anyagokban és kivitelezési feladatok átvállalásával képzeli el az ELMÜ. Ez nagy segítség, valójában a legtöbb szükséges anyag beszerezhető így. A kivitelezésbe nem kell bevonni, mert az hónapokkal elhúzza a kivitelezést és felesleges is, mert 900 m hossz nem indokolja.

Ez sokat segítene, a jelen közvilágítási ügyben pl. nagyságrendileg 7-8 millió forinttal kevesebb hiányozna a falu költségvetéséből ezzel. Ehhez persze az kell, hogy alá legyen írva – ami hozzám eljutott, az egy tervezet.

Fentiek szerint a közvilágítás menete (ami tehát még el sem kezdődött, de az együttműködési megállapodás nagyon sokat segít a falu anyagi terhein) a következő:

  1. Igénybejelentést kell benyújtsunk az ELMÜ felé – ezt a héten mi megcsináljuk, sok ilyet csinálunk. Polgármester Úr aláírja és beküldik az ELMÜ-nek.
  2. Az ELMÜ tájékozató levelet küld erre, amiben leírja, hogy milyen műszaki/gazdasági feltételekkel tudja biztosítani a kért áramot.
  3. Ez alapján kell elkészíteni a közvilágítás tervet, amit be kell nyújtani szakhatóságira a Magyar Közúthoz és végül az ELMÜ Hálózati Kft-nek. Ha elég gyorsak vagyunk, akkor az igénybejelentés, tervezés, engedélyeztetés teljes folyamata elkészül kb. január végére (!!). ELMÜ regisztrált villamos tervezőnk van, ha kell, akkor meg tudjuk terveztetni a közvilágítást mi magunk is.
  4. Kivitelezéshez nyilván versenyeztetni fog az Önkormányzat, azaz kivitelezés jó esetben tavasszal lehetséges. A kivitelezéshez jelezni kell, hogy az anyagokat az ELMÜ adja és a földmunkát az Önkormányzat megcsinálja. Így elég kedvezően megoldható majd, ami nem mindegy a falu költségvetése szempontjából. A fent említett megállapodásnak hála ez így SOKKAL olcsóbb lesz, mint az egyébként is aggályos napelemes kandelláberek lettek volna!
  5. A kivitelezés végén egy térítésmentes átadással át kell adni az új szakaszt az ELMÜ Hálózatnak és ezt követően lehet felkapcsolni. Ekkor tehát már bőven zöldellni fognak a rétek…

Mivel a 900m-es szakasz elég hosszú villamos veszteség szempontjából, ezért NAGYON VALÓSZÍNŰ, hogy az új szakasz egy része Ürömről kerül majd táplálásra. Ez kedvezőbb az ELMÜ-nek, a településeknek pedig mindegy, mert világítás-teljesítményre fizetjük a közvilágítási villanyszámlát. Ebből következik, hogy értelmes lenne UGYANEBBEN A TERVBEN kezelni a zebra közvilágítását is. Ha nem így teszünk, akkor ugyanezt az eljárást, ugyanígy le kell folytatni KÜLÖN a zebra világításra is. Ha egyben kezeljük, akkor viszont belekerül az ELMÜ megállapodás részeként abba a csomagba, aminek a felét az ELMÜ fizeti!

Összefoglalva

A közvilágítás és a zebra ügye szorosan összefügg. Véleményem szerint sem a zebra sem a közvilágítás nem lesz meg jövő tavasz-nyár előtt – és ez a legjobb, legfeszítettebb eset, rengeteg akadály lehetőséggel.

Nagyon fontos, hogy az Önkormányzat NE keressen további alternatív lehetőségeket, mert rengeteg értékes idő – az egész tavasz és nyár – elment már erre. Neki kell ennek indulni és tolni, ahogy csak lehet!

Addig alternatív megoldásokat kell valahogy alkalmazni. Felmerültek például zászlók alkalmazása, a készülő korlát fluoreszkáló festése, LED fényforrások, fényvetők stb. Nagyon fontos, hogy ezek a megoldások ne süljenek el visszafelé – a gyalogost kitakaró álló tábla vagy zászló, a figyelmet elterelő tereptárgy vagy fényforrás veszélyes is lehet.

János ma felvetette, hogy beszereznek napelemes térköveket, ami átmenetileg szolgálhat némi (alulról jövő) fénnyel a sötétben sétálók, bringázók részére. Mivel tél jön és a fák pedig nyáron is árnyékolnak, ezért nekem vannak kételyeim, hogy meddig és milyen hatással fog ez működni, de a semminél minden jobb. Szintén János felvetése szerint lehetne átmeneti fényvetőket telepíteni az iskola kerítésén belülre és esetleg – ha Zsolt hozzájárul – a Trunk telep előtti szakaszra is. Ez is lehet jó, de semmiképpen nem lehet a Közút területén és nem világíthatja szembe az autósokat, mert azzal többet ártunk, mint használunk. (Egyébként a Magyar Közút törvény szerint MINDENBE beleszólhat, ami az út tengelyétől számított 50 méteren belül történik!)

Én elgondolkodnék azon is, hogy nem lenne-e lehetőség valamilyen térfigyelő kamera kihelyezésére a suli bejáratánál.

Polgármester Úr ezt említette az áprilisi tájékoztatón, hogy lesznek kamerák, de mint kiderült, Ő az intelligens zebra részeként gondolta a kamerát. Ilyet én a tájékoztatóban nem láttam és ma Gábor is megerősítette, hogy ez NEM része az intelligens zebra projeknek. Tehát ennek keretén belül NEM lesznek kamerák.

Akár egy egyszerű webkamera is jó lehet, amit a suli kerítésén belül is fel lehetne szerelni és egy webes felületen mutatná a suli előtt száguldozókat. Nyilván vannak/lehetnek adatvédelmi aggályok, de természetesen kitábláznánk. Már maga a tábla is sokat segíthet! Mivel a suli telkén lenne, ezért legalább a Közút nem szólhatna bele. Ha valamilyen civil kezdeményezés keretében kerülne fel a kamera, akkor az adatvédelmi bírság elég nehezen lenne érvényesíthető. Végeredményben pedig a gyermekeink biztonsága előbbre való mindennél.

Nyilván NAGYON fontos, hogy a közterület felügyelőnk maradjon reggelenként!

Írhatna az SZMK levelet a KLIK Vezető Asszonynak is az állandó rendőri jelenlét ígéretéről!

Értelmes, indulatoktól és vádaskodásoktól mentes párbeszéd keretében kellene ezekről dönteni, bevonva Jánost, Gábort és természetesen Dórát is.

Remélem segítettem. Kérlek továbbítsátok a többi levlistára!

Napfényes üdvözlettel: / Sunny regards, / Mit sonnigen Grüßen

Tóth Péter / Peter TOTH

villamosmérnök, megújuló energetikai szakmérnök
electrical engineer, specialized in renewable energy”

Update: kamera kerül a suli elé – aki egyetért, kérjük támogassa!

Kedves Mindenki,

Ma megállapodtunk Polgármester Úrral a következő megoldásban:

Polgári kezdeményezésként felszerelünk egy 4MP-es út- és térfigyelő IP kamerát az iskola kerítésén belülre, ami a két buszmegálló közötti, majdani zebra területét monitorozza. A kamera képét a törvényben meghatározott ideig szerveren tároljuk. A kamera képe ezen kívül on-line látható lesz egész nap az iskola honlapján. A „közlekedésbiztonsági videofelvétel” tényét nagy, jól látható táblán kiírjuk.

Reményeink szerint ez legalább az olyan száguldozók kedvét szegi, aki a szabályosan haladó, vagy éppen lassító autóst ezen a szakaszon eszetlen tempóban megelőzi. A felvételen jól nyomon követhető lesz az iskola bejárata előtti forgalmi magatartás.

Internet kapcsolatot mobil internet előfizetéssel kap majd. Az előfizetés havi díját az Önkormányzat vállalja. Ha esetleg a sebességmérő kamera a jövőben megkapná a pályázati támogatást és kiépülne, akkor ezt a kamerát megszüntetjük majd.

Tápellátást az iskolából kap majd, földkábelen.

A kamera a terveink szerint működni fog kb. két hét múlva.

A kamera teljes költsége 170 eFt + ÁFA + a földkábel kiépítésének anyagköltsége, amit az Alapítványunk kifizet. Ha valakinek lehetőségében áll hozzájárulni ehhez a költséghez, akkor azt hálásan megköszönjük. Az alapítvány számlaszáma:

Bizek Emi Alapítvány a Kreatív Gyermekekért számlaszáma:
Pilisvörösvár és Vidéke Takarékszövetkezet
65700093-10141438

A befizetésre, utalásra megjegyzésként kérjük ráírni, hogy „közlekedésbiztonsági kamera”!

Napfényes üdvözlettel: / Sunny regards, / Mit sonnigen Grüßen

Tóth Péter / Peter TOTH